Postoje učitelů základních škol k inkluzivnímu vzdělávání - studie (Studia paedagogica 1/2024)
Postoje učitelů základních škol k inkluzivnímu vzdělávání
Zdroj: odborný časopis Studia paedagogica, Roč.29, č.1 (2024)
Autor: Jakub Pivarč, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Výzkum postojů učitelů k inkluzivnímu vzdělávání (dále IV) představuje v mezinárodním kontextu jedno z prioritních témat. V českém prostředí není výzkumu IV věnována dostatečná pozornost, přestože pozitivní postoje učitelů jsou nezbytným předpokladem jeho úspěšné realizace. V souladu s teorií plánovaného chování bylo cílem této studie analyzovat záměry učitelů zavádět inkluzivní opatření ve školní praxi v závislosti na sociodemografických faktorech, přesvědčeních, pocitech a jejich vnímané sebeúčinnosti/zdatnosti (self-efficacy) ve vztahu k IV. Ve vztahu k IV deklarovalo 65 % učitelů negativní přesvědčení a 30 % mělo negativní pocity. Záměry byly naopak relativně vysoké, a pokud měli učitelé vyšší míru self-efficacy, byla pravděpodobnost inkluzivního chování vyšší. Ženy v porovnání s muži deklarovaly vyšší míru této ochoty, avšak s narůstající délkou praxe ve školství spíše klesala. Výsledky studie naznačují důležité implikace pro praxi, které jsou v závěru diskutovány.
Plné znění článku na stránkách odborného časopisu Studia paedagogica ZDE