Výzkumy

Analytická zpráva o rozvoji sociální pedagogiky v Praze 7-Čím přispívají sociální pedagogové v běžných spádových školách?

Analytická zpráva o rozvoji sociální pedagogiky v Praze 7 - Čím přispívají sociální pedagogové v běžných spádových školách?

Zdroj: Městská část Praha 7; Odbor vzdělávání a projektového řízení, (web https://www.rizeniskoly.cz/)

Autor: PhDr. & Mgr. Petra Matúšová

Zatímco české školství čelí výzvě zmírňování nerovností ve vzdělávání, městská část Praha 7 přináší unikátní příklad, jak na tuto problematiku reagovat prostřednictvím zavádění pozice sociálního pedagoga do běžných spádových základních a mateřských škol. Tato studie přináší podrobný pohled na konkrétní kroky a výsledky, které iniciativa přinesla. Prostřednictvím rozhovorů s vedením škol, učiteli, zástupci podpůrných organizací i multidisciplinárního týmu městské části odhaluje zpráva rozsah zapojení sociálních pedagogů, hodnotí jejich přínosy a mapuje jejich vliv na procesy vedoucí k vyrovnání vzdělávacích příležitostí.
Studie je nejen podkladem pro odbornou diskuzi, ale i inspirací pro další města a regiony, které hledají cesty ke spravedlivějšímu a kvalitnějšímu vzdělávacímu prostředí. Nabízí odpovědi na otázky, jak efektivně integrovat pozici sociálního pedagoga do školského systému, čím příspívá v běžných spádových školách, jaké uplatnění nachází v předškolním vzdělávání a jak maximálně využít jeho potenciál pro podporu žáků, škol a komunit.

Plné znění Analytické zprávy o rozvoji sociální pedagogiky v Praze 7 ZDE

Výzkum Mladé hlasy 2024: Děti v Česku škola baví, ale chtějí změny - UNICEF

Výzkum Mladé hlasy 2024: Děti v Česku škola baví, ale chtějí změny - UNICEF

Zdroj: Český výbor pro UNICEF

Autoři: Kolektiv autorů Českého výboru pro UNICEF a agentury STEM/MARK

Český výbor pro UNICEF zveřejnil první část unikátního sociologického výzkumu Mladé hlasy, který je vzhledem k nadcházejícímu počátku školního roku zaměřený právě na děti a školu. Výzkum je ve spolupráci s agenturou STEM/MARK prováděn v rozmezí několika let již od roku 2001 a letos proběhl již posedmé. Studie mapuje názory, postoje a očekávání dětí. Škola má velký podíl na štěstí dětí, 36 procent dětí uvedlo, že se cítí šťastně, když mají dobré známky, a 59 procent dětí pak, že se cítí nešťastné, pokud se jim ve škole nedaří...

Stručné shrnutí výzkumu v článku na stránkách Českého výboru UNICEF ZDE. (V článku naleznete odkazy na zdrojová data letošního výzkumu, infografiku, shrnutí z výzkumů z předchozích let a v prezentaci zpracované hlavní závěry z letošního výzkumu).

Další články...