Výzkumy

Postoje učitelů základních škol k inkluzivnímu vzdělávání - studie (Studia paedagogica 1/2024)

Postoje učitelů základních škol k inkluzivnímu vzdělávání

Zdroj: odborný časopis Studia paedagogica, Roč.29, č.1 (2024)

Autor: Jakub Pivarč, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Výzkum postojů učitelů k inkluzivnímu vzdělávání (dále IV) představuje v mezinárodním kontextu jedno z prioritních témat. V českém prostředí není výzkumu IV věnována dostatečná pozornost, přestože pozitivní postoje učitelů jsou nezbytným předpokladem jeho úspěšné realizace. V souladu s teorií plánovaného chování bylo cílem této studie analyzovat záměry učitelů zavádět inkluzivní opatření ve školní praxi v závislosti na sociodemografických faktorech, přesvědčeních, pocitech a jejich vnímané sebeúčinnosti/zdatnosti (self-efficacy) ve vztahu k IV. Ve vztahu k IV deklarovalo 65 % učitelů negativní přesvědčení a 30 % mělo negativní pocity. Záměry byly naopak relativně vysoké, a pokud měli učitelé vyšší míru self-efficacy, byla pravděpodobnost inkluzivního chování vyšší. Ženy v porovnání s muži deklarovaly vyšší míru této ochoty, avšak s narůstající délkou praxe ve školství spíše klesala. Výsledky studie naznačují důležité implikace pro praxi, které jsou v závěru diskutovány.

Plné znění článku na stránkách odborného časopisu Studia paedagogica ZDE

Analytická zpráva o rozvoji sociální pedagogiky v Praze 7-Čím přispívají sociální pedagogové v běžných spádových školách?

Analytická zpráva o rozvoji sociální pedagogiky v Praze 7 - Čím přispívají sociální pedagogové v běžných spádových školách?

Zdroj: Městská část Praha 7; Odbor vzdělávání a projektového řízení, (web https://www.rizeniskoly.cz/)

Autor: PhDr. & Mgr. Petra Matúšová

Zatímco české školství čelí výzvě zmírňování nerovností ve vzdělávání, městská část Praha 7 přináší unikátní příklad, jak na tuto problematiku reagovat prostřednictvím zavádění pozice sociálního pedagoga do běžných spádových základních a mateřských škol. Tato studie přináší podrobný pohled na konkrétní kroky a výsledky, které iniciativa přinesla. Prostřednictvím rozhovorů s vedením škol, učiteli, zástupci podpůrných organizací i multidisciplinárního týmu městské části odhaluje zpráva rozsah zapojení sociálních pedagogů, hodnotí jejich přínosy a mapuje jejich vliv na procesy vedoucí k vyrovnání vzdělávacích příležitostí.
Studie je nejen podkladem pro odbornou diskuzi, ale i inspirací pro další města a regiony, které hledají cesty ke spravedlivějšímu a kvalitnějšímu vzdělávacímu prostředí. Nabízí odpovědi na otázky, jak efektivně integrovat pozici sociálního pedagoga do školského systému, čím příspívá v běžných spádových školách, jaké uplatnění nachází v předškolním vzdělávání a jak maximálně využít jeho potenciál pro podporu žáků, škol a komunit.

Plné znění Analytické zprávy o rozvoji sociální pedagogiky v Praze 7 ZDE

Další články...