Vážení rodiče,
nejbezpečnější a nejúčinnější je vždy rizikovému chování Vašich dětí předcházet, popřípadě jej řešit v raných stadiích výskytu. Kromě výchovy v rodině je v tomto ohledu zásadní i postoj školy a jak je v ní prevence rizikového chování prováděna.
Následující řádky by Vám měly pomoci zorientovat se v problematice prevence rizikového chování na škole, kterou navštěvuje Vaše dítě. Předkládáme Vám zde otázky, které můžete pokládat osobám za primární prevenci ve škole zodpovědným. Nabízíme Vám i slovníček základních pojmů, který Vám pomůže se v dané problematice zorientovat.
Ptejte se ve škole
- jak škola předchází rizikovému chování
- jak škola postupuje v případě výskytu rizikového chování
- na konkrétní realizátory preventivních programu – většinou to bývá externí organizace, zjistěte si o ní co nejvíce informací
- jak jsou odborně proškoleni lektoři v dané problematice
- jakou formou s Vašimi dětmi budou pracovat – např. přednáška, beseda, interaktivní program
- témata programu
- časový harmonogram
- zda je během programu přítomen pedagog
- jak je program vyhodnocován a jak se s vyhodnocením na škole dále pracuje
Koho se ptát - zodpovědnost pracovníků školy
Máte právo znát, kdo jsou tyto zodpovědné osoby a jakým způsobem se s nimi můžete kontaktovat.
Třídní učitel – Vaše první kontaktní osoba, která zná Vaše dítě nejlépe, kontaktujte ho, pokud máte podezření na rizikové chování, které se v kolektivu vyskytuje. Třídní učitel by se měl aktivně podílet na programech primární prevence a dále pracovat s výstupy programu. Třídní učitel by Vás měl informovat o případných kázeňských problémech Vašeho dítěte či náhlém zhoršení prospěch.
Školní metodik prevence (ŠMP) - Každá škola musí mít svého školního metodika prevence, je to osoba v oblasti prevence rizikového chování nejpovolanější. Školní metodik prevence je pedagogický pracovník školy, součástí vzdělávání ŠMP je 250 hodinové akreditované specializační studium v oblasti prevence rizikového chování. ŠMP úzce spolupracuje s vedením školy, třídními učiteli, v případě potřeby navazuje kontakt i s mimoškolními odbornými pracovišti. Koordinuje preventivní aktivity na škole.
Ředitel - je osoba zodpovědná za celkový chod školy, tedy i za realizaci primární prevence.
Dokumenty, které by měla škola v oblasti primární prevence zpracovávat
Pro realizaci primární prevence na škole jsou zásadní tyto dokumenty:
1) Minimální preventivní program (MPP)
Důležitým úkolem v oblasti primární prevence školy je smysluplně sestavený a dodržovaný Minimálně preventivní program. Potřebnost Minimálního preventivního programu vychází ze Strategie prevence rizikových projevvů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2009 – 2012, dále z Metodického pokynu ministra školství, mládeže a tělovýchovy k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže č.j.: 006/2007-51 a dalších právních norem. Zvláštní důraz by měl být též kladen na konkrétní situaci a potřeby dané školy.
Minimální preventivní program školy (jehož nezbytnou součástí je i Program proti šikaně) by měl zahrnovat a popisovat:
- Pojetí a cíle primární prevence – škola by měla mít v minimálním preventivním programu jasně stanoveno, jaké cíle chce v rámci primární prevence v daném školním roce realizovat.
- Klima školy – odráží vzájemné vztahy mezi žáky, učiteli, ale i Vámi rodiči, jedná se o trvalejší sociální a emocionální naladění, které zásadním způsobem ovlivňuje ovzduší ve škole.
- Odbornou péči – s MPP musí být naprosto zřejmé, že s Vašimi dětmi pracují odborníci, tzn. lidé vzdělaní a s potřebnými dovednostmi v oblasti prevence rizikového chování, máte právo na informace o odbornosti péče, která je Vašim dětem poskytována
- Popis současného stavu problematiky rizikového chování na škole
- Aktivity v prevenci rizikového chování – konkrétní aktivity, které budou ve škole prováděny, jichž se bude Vaše dítě v průběhu roku účastnit. Tyto aktivity mohou být realizovány, jak zaměstnanci školy tak externími organizacemi, máte právo vyžadovat informace o těchto konkrétních aktivitách.
- Vzdělávání učitelů – aby mohly učitelé poskytovat Vašim dětem adekvátní péči, musí se v oblasti rizikového chování průběžně vzdělávat.
- Zajištění spolupráce s rodiči - aby byla primární prevence účinná, je důležitá i Vaše spolupráce se školou, máte právo vědět, jak budete o aktivitách školy informováni, případně, jak se na nich můžete sami podílet.
- Měření efektivity programu – každý program, aby byl efektivní, musí být hodnocen, máte právo vědět, jakým způsobem byla efektivita programu primární prevence měřena, jaké jsou výsledky hodnocení a jak se s nimi dále ve škole pracuje.
2) Krizový plán školy
Kvalitní preventivní strategie školy by měla obsahovat krizové plány pro jednotlivé oblasti rizikového chování (alkohol, omamné a psychotropní látky, otevřené násilí, sexuální zneužívání, syndrom zneužívaného dítěte). Krizový plán je postup, který škola volí v případě výskytu rizikového chování. Máte právo zajímat se, zda jsou tyto dokumenty vypracovány, popřípadě iniciovat jejich vytvoření.