Obsahová analýza minimálních preventivních programů základních škol se zaměřením na témata sexuální výchovy
Autoři: Tereza Lubasová, Miroslav Charvát, Kateřina Taranzová, Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci
Zdroj: Odborný časopis Psychologie a její kontexty 10 (2), 2019, 67–81.
Cílem výzkumu je obsahová analýza minimálních preventivních programů na českých základních školách se zaměřením na témata sexuální výchovy. Byla použita kombinace kvalitativní a kvantitativní obsahové analýzy dokumentů. Analyzováno bylo 50 dokumentů s rozsahem 4–99 stran. Analýza témat, obsahu, typů realizovaných programů a evaluace byla komplikovaná nejednotnou terminologií a strukturou dokumentů a jejich obecností a příliš širokým zaměřením. Nejčastěji uváděná témata zahrnovala otázky hygieny a péče o tělo (především u mladších ročníků), sexuální rizikové chování (u starších ročníků) a biologické rozdíly mezi pohlavími (napříč všemi ročníky). Ve 45 dokumentech nebyla zahrnuta témata sexu a médií, ve 39 chyběly informace o tom kde získat jakou pomoc. V 36 případech nebyla popsána témata sexuálního zneužívání ani vývoj zdravého sebepojetí žáků...
Plné znění výzkumu naleznete na stránkách odborného časopisu Psychologie a její kontexty č. 10 (2), 2019, 67–81 ZDE