Metodické materiály/publikace:
* Být připraven, znamená přežít! - 2. díl - Metodický materiál pro 2. stupeň ZŠ - první pomoc v OČMU, (Masarykova univerzita; Vanda Lízalová, Jitka Reissmannová)
* Být připraven, znamená přežít! - 3. díl - Metodický materiál pro 2. stupeň ZŠ - psychosociální oblast v OČMU, (Masarykova univerzita; Jitka Reissmannová, Markéta Mertová, Vanda Lízalová)
* Funkční hodnocení chování a Plán podpory chování pro žáka - Metodická příručka s formuláři, (SOFA; Lenka Felcmanová, Anna Kubíčková)
* Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole - Metodika, (Národní pedagogický institut ČR; Zbyněk Němec)
* Kočičí zahrada - Rozvoj sociálních dovedností dětí v rámci prevence rizikového chování - Metodika pro učitele, (Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta, Klinika adiktologie; Markéta Exnerová, Tereza Kaufová, Lenka Skácelová)
* Kombinovaná sociálně-pedagogická intervence - Metodika, (Úřad vlády ČR - Odbor pro sociální začleňování (Agentura); Viktor Piorecký, Lucie Macků)
* Krok za krokem třídnickou hodinou s JSNS.cz - Soubor metodických materiálů a tipů, (Tereza Kaucká Günterová, Kateřina Suchá, Klára Bílková, Adéla Skálová, Martina Pustková)
* Metodické doporučení pro školy a školská zařízení - Škola a neštěstí: Jsme připraveni!, (MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR; kolektiv autorů)
* Metodický manuál pro rozvoj inkluzivního a kvalitního vzdělávání na místní úrovni – Principy a příklady dobré praxe, (Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Odbor pro sociální začleňování; kolektiv autorů)
* Metodický materiál pro předškolní vzdělávání v oblasti prevence rizikového chování, (Pardubický kraj; Jana Klementová, Markéta Sychrová)
* Metodika expresivních přístupů u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání, (Univerzita Palackého v Olomouci; Oldřich Müller a kol.)
* Metodika k včasnému záchytu traumatizovaných dětí - Pro pedagogy, (Fakultní Thomayerova nemocnice; Šárka Darksová)
* Metodika koordinované mezioborové spolupráce při podpoře ohrožených dětí - Doporučení a postupy pro pedagogické a nepedagogické pracovníky škol, (SOFA; Radek Ptáček, Terezie Pemová, Lenka Felcmanová)
* Metodika osobního rozvoje, (Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta, Klinika adiktologie; Anna Aujezká, Jana Havigerová, Lenka Macková, Marek Nečas, Lenka Skácelová)
* Metodika práce asistenta pedagoga - Práce s třídním klimatem, (Univerzita Palackého v Olomouci; Šárka Klimešová)
* Metodika práce asistenta pedagoga - Prevence a zvládání problémového chování, (Univerzita Palackého v Olomouci; Hynek Jůn, Branislava Marvánová Vargová)
* Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra, (Univerzita Palackého v Olomouci; Věra Čadilová, Zuzana Žampachová a kolektiv)
* Metodika pro školní sociální pedagogy, (Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava, MŠMT, fondy EU; kolektiv autorů)
* Metodika vedení třídnických hodin, (Univerzita Karlova v Praze & Togga; Skácelová, L.)
* Metodika vedení třídnických hodin na víceletých gymnáziích a středních školách, (Agentura Wenku s.r.o., MŠMT, Gymnázium Budějovická; Jana Lidická, Kateřina Šmatláková)
* Metodiky RRRR (Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience) - pro pedagogy ZŠ a SŠ, (Society for All, z.s.; kolektiv autorů)
* Ochrana člověka za mimořádných událostí - Metodický materiál pro učitele ZŠ, (MV–generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR; Markéta Mertová, Jitka Slaná Reissmannová)
* Patřím mezi ostatní - Soubor metodických listů pro práci s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí, (IREAS, Institut pro strukturální politiku, o.p.s; kolektiv autorů)
* Práce s třídním kolektivem - Metodika, (Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků; Friedlová Karin, Jurová Lucia, Lindovská Lenka, Macková Petra, Urbancová Martina)
* Prevence a postup při šetření a vyřizování stížností a podnětů na úrovni škol a školských zařízení - Metodické doporučení, (Česká školní inspekce; kolektiv autorů)
* Prevence rizikového chování na 1. stupni ZŠ - metodická příručka pro učitele, (Pedagogicko-psychologická poradna a SPC Olomouckého kraje; Silvie Houšťavová, Irena Oršulíková, Karel Opravil)
* Přístupy k náročnému chování dětí a žáků a možnosti jeho řešení - Metodické doporučení, (Česká školní inspekce, Praha 2021; Kolektiv autorů)
* Psychická krize/duševní onemocnění žáka - příloha k Metodickému doporučení MŠMT k PPRCH u dětí a mládeže, (MŠMT; Alena Vrbová, Linda Nývltová)
* Soubor tří metodik zaměřených na ztrátu v jejích různých podobách - malé ztráty, šikana a smrt, (Poradna Vigvam, Nadace Sirius; kolektiv autorů)
* Stresové a jiné zátěžové situace u dětí v době válečné krize - Metodická příručka pro pracovníky ve školství, (Národní pedagogický institut České republiky, Michaela Štáfková, Kateřina Ježková)
* Svět se tvoří v našich hlavách - Metodické listy pro rozvoj demokratické kultury ve školách, (ACADEMIA IREAS, o.p.s.; Pavlína Seidlerová, Kateřina Kučerová, Anastasia Sahoo)
* Školy, do kterých se žáci těší – Inspirace ze škol a pro školy (analyticko-metodický materiál), (Česká školní inspekce; Veronika Fiedlerová, Dana Pražáková, Roman Folwarczný, Irena Borkovcová, Eva Tučková)
* Třídnické hodiny - Metodika práce třídního učitele s tématy osobnostní a sociální výchovy, (Projekt Odyssea; Michal Dubec)
* Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě ve škole–doporučené postupy pro pracovníky škol - Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže, (MŠMT; Kateřina Blažková, Roman Petrenko a kol.)
* Učíme s filmem - metodická příručka pro využití dokumentárního filmu ve výuce, (JEDEN SVĚT NA ŠKOLÁCH - Člověk v tísni, o.p.s., Kolektiv autorů)
* Vztahy žáka ve skupině - Metodika práce asistenta pedagoga, (Univerzita Palackého v Olomouci; Roman Pešek)
* Základní metodika - Podpora pedagogům pro výuku v předmětech Člověk a zdraví a Výchova ke zdraví, (Anabell; Lenka Procházková)
Ostatní materiály/publikace:
* Aktuální problémy mediální výchovy a mediální gramotnost žáků 2. stupně ZŠ, (Vydavatelství univerzity Palackého v Olomouci; Mikulcová Klára, Kopecký Kamil)
* Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním, (Nová škola o.p.s.; Zbyněk Němec a kol.)
* Asistujeme u dětí s odlišným mateřským jazykem: praktická příručka pro asistenty a asistentky pedagoga v ZŠ, (META, o.p.s.; Zuzana Prokopová, Milena Poeta, Kristýna Titěrová)
* Bezpečné klima ve třídě, (Projekt Minimalizace šikany; Petr Hrouzek, Zdeňka Marková a kol.)
* Co dělají čeští učitelé ve třídách jinak než ti v zahraničí?, (Program Učitel naživo + PAQ; Václav Korbel, Daniel Prokop)
* Co dělat, když – intervence pedagoga v případě psychické krize / duševního onemocnění žáka, (MZČR, MHMP; Alena Vrbová, Linda Nývltová)
* Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou, (Národní pedagogický institut ČR; Renata Votavová, Klára Majcíková, Veronika Ješátková, Zonna Bařinková)
* Determinanty inkluzivního vzdělávání dětí s ADHD, (UJEP, Ústí n. Labem; Vlastimil Chytrý, Zdeňka Michalová, Pavel Pešat, Ilona Pešatová)
* Dětství a sekta, (Vzdělávací institut ochrany dětí o.p.s.; Anežka Misauerová, Zdeněk Vojtíšek)
* Diskuzní karty pro podporu sociálně - emočního učení, (Society for All, z.s.; kolektiv autorů)
* Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti , (Masarykova univerzita Brno, 2020; Lucie Jarkovská, Martina Kampichler, Katarína Slezáková)
* Edukační přístupy k dětem v riziku, s problémy a s poruchami v chování, (Nakladatelství Masarykovy univerzity Brno; Petr Kachlík, Věra Vojtová, Karel Červenka a kol.)
* Etická výchova - metodiky, učebnice, pracovní listy, (NIDV; Kolektiv autorů)
* Genderově citlivá výchova: Kde začít?, (Žába na prameni - projekt RPPP; kolektiv autorů)
* Hodnoty a volný čas: nové výzvy pro sociální pedagogiku a pedagogiku volného času, (Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci; Jiří Pospíšil)
* Hra s dobrými otázkami - Klima ve třídě, (Člověk v tísni, o.p.s.; Lucie Pivoňková)
* Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí, (NMS; Jiří Richter, Josef Radimecký, Maurice Galla - Trimbos Institute, Nizozemsko)
* Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění, (Univerzita Palackého v Olomouci; Zuzana Žampachová, Věra Čadilová a kol.)
* Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění, (Univerzita Palackého v Olomouci; Lenka Felcmanová, Martina Habrová a kol.)
* KID - Karta k identifikaci špatného zacházení s dětmi pro školy a školská zařízení, (ČOSIV, nyní SOFA; kolektiv autorů)
* Klima školy - Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče, (Národní ústav pro vzdělávání; Helena Grecmanová, Miroslav Dopita, Jana Poláchová Vašťatková, Jitka Skopalová)
* Komunikace učitele v prostředí české primární školy, (Vydavatelství Univerzity Palackého; Dominika Provázková Stolinská)
* Kontroverzní témata v MŠ a na 1. stupni ZŠ, (Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta; Jana Breníková, Jana Kouřilová, Lukáš Laibrt, Marie Najmonová, Markéta Pavlíčková, Veronika Plachá, Eva Svobodová, Miluše Vítečková)
* Krizová intervence nejen pro pedagogickou praxi, (Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem; Jan Pavlišta)
* Krizová intervence pro speciální pedagogy, (Univerzita Palackého v Olomouci-Pedagogická fakulta; Michal Růžička a kolektiv)
* Management třídy, (Redakce Řízení školy; Václav Mertin)
* Manuál pro třídní učitele: Jak identifikovat žáka s psychickými obtížemi, (Národní pedagogický institut ČR; kolektiv autorů)
* Možnosti podpory duševního zdraví žáků, (Pedagogická orientace; Anna Kubíčková, Lenka Felcmanová)
* Možnosti práce s dětmi s poruchami (v) chování v ústavní výchově, (Národní ústav pro vzdělávání; Kolektiv autorů, editor © Lucie Myšková)
* Muzikofiletické techniky v inkluzivní výuce, (Univerzita Palackého v Olomouci; Martina Friedlová a kol.)
* Na cestě k inkluzivní škole. Interakce a norma, (Masarykova univerzita; Radim Šíp, Denisa Denglerová, Miroslav Bielik)
* Na pravdě záleží – Jak učit o pravdě a lži na internetu (Příručka pro učitele), (Univerzita Palackého v Olomouci; Kamil Kopecký, Dominik Voráč, René Szotkowski)
* Neočekávané situace ve školní třídě a jejich řešení, (Cesta rozvoje SŠ v JmK; Robert Čapek)
* Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi, (AISIS, z. ú.; Josef Valenta)
* Pedagogická diagnostika a pedagogické diagnostikování, (Masarykova univerzita Brno; kolektiv autorek)
* Pedagogicko-psycholologické otázky online vzdělávání, (Masarykova univerzita Brno; Michal Černý)
* Poradní kruh jako součást školní praxe, (Masarykova univerzita Brno; Petra Banďouchová, Eva Dittingerová, Martina Kurowski)
* Pozitivní podpora a vhodné reakce na chování žáků - Ověřené pedagogické strategie pro práci s žáky, (SOFA; Lenka Felcmanová, Anna Kubíčková a Patricie Vlachová)
* Pravidla psychické bezpečnosti v osobnostní a sociální výchově, (Projekt Odyssea; Vladimír Srb, Kateřina Srbová, Michal Dubec, Jakub Švec, Petr Kříž, Josef Valenta)
* Praxe v uplatňování inkluzivních přístupů - Vzdělávání žáků s potřebou podpory z důvodů odlišných kulturních a životních podmínek, (Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích; Marie Najmonová, Miluše Vítečková a kol.)
* Prevence rizikového a problémového chování, (Pedagogická fakulta Univerzity Palackého Olomouc; Miluše Hutyrová, Michal Růžička, Jan Spěváček)
* Prevence v kontextu ústavní a ochranné výchovy, (NÚV; Autoři: Karel Červenka, Helena Fialová, Dana Lipová, Jan Mazák, Lucie Myšková, Monika Peterková, Dana Pukancová, Jaroslav Šejvl, Věra Vojtová, Jana Ženíšková)
* Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. Pro základní školy., (META, o.p.s. a Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy; Michala Bernkopfová, Barbora Nosálová, Kristýna Titěrová, Tereza Vágnerová, Jana Vávrová)
* První pomoc pro školy, (Ve škole i mimo ni, z.s.; Ondřej Franěk, Pavla Trčková)
* Předcházení problémům v chování žáků - Dotazník pro žáky, (Národní ústav pro vzdělávání; Věra Vojtová, Petr Fučík)
* Příručka pro školy: Když se stane neštěstí, (Psychosociální intervenční tým ČR, HZS ČR; kolektiv autorů)
* Příručka pro školy v době katastrofické události, (NÚDZ, MŠMT; kolektiv autorů)
* Příručka pro tvorbu zdravého a bezpečného klimatu školy, (Plzeňský kraj; kolektiv autorů)
* Příručky pro aktéry adaptačního období začínajících učitelů - pro začínající učitele, pro uvádějící učitele, pro vedení školy, (NPI ČR - Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů; kolektiv autorů)
* Rizikové chování dětí a jeho právní dopady - Příručka učitele, (Univerzita Karlova v Praze & Togga; Jindrová, M.)
* Role sociálního pracovníka ve školství, (Projekt „Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce“; Kolektiv autorů)
* Rozhovory v Komenském. Tucet zamyšlení o výchově a vzdělávání, (Masarykova univerzita; Veronika Rodová (ed.)
* Rozvíjíme demokratickou kulturu na školách, (EDUcentrum, z.ú.; kolektiv autorů)
* Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé, (Nakladatelství Masarykovy univerzity Brno; Kateřina Vlčková, Kateřina Lojdová, Josef Lukas, Jan Mareš, Lucie Škarková, Tomáš Kohoutek, Petr Květon, Stanislav Ježek)
* Sborník materiálů ke vzdělávání dětí a žáků s PAS a těžkým kombinovaným postižením, (Projekt Zkvalitnění a rozšíření speciálně pedagogických a psychologických služeb pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami; Silvie Kubišová, Helena Lovasová a kol.)
* Sociální pedagog a jeho role v kontextu potřeb základních škol, (Vydavatelství Univerzity Palackého; Jan Šmída, Tomáš Čech, Alena Jůvová a kol.)
* Speciální pedagogika jedinců s poruchami chování, (Technická univerzita v Liberci; Alena Bjørke, Libor Lopušan)
* Specifické poruchy učení a chování, (Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta; Drahomíra Jucovičová)
* Spravedlivý start? - Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu, (Univerzita Karlova v Praze — Pedagogická fakulta; David Greger, Jaroslava Simonová, Jana Straková)
* Studenti se specifickými nároky ve výuce, (Masarykova univerzita; Lukáš Másilko, Ilja Rajdová, Eva Barnová, Iva Oulehlová, Miroslav Zítko)
* Sumář dobré praxe. Zkušenosti s inzkluzivním vzděláváním, (Masarykova univerzita; Lenka Kissová, Katarína Slezáková, Dana Dlouhá, Lenka Felcmanová, Veronika Mavrogiannopoulou Lapšanská, Lenka Gajzlerová, Martin Vrubel)
* Systémová spojení - Spolupráce jako nástroj překonávání důsledků sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, (Člověk v tísni, o. p. s.; Jaroslav Šotola a kol.)
* Škola – místo bezpečí a pomoci. Příručka pro učitele, kteří pro své žáky chtějí dětství bez násilí, (Centrum LOCIKA; kolektiv autorů)
* Školství - Sborník stanovisek veřejného ochránce práv, (Kancelář veřejného ochránce práv, 2021, Wolters Kluwer ČR, a. s.; Kolektiv autorů)
* Techniky kolegiálního sdílení profesních zkušeností - Když spolu vyučující mluví o práci…, (Univerzita Karlova — Pedagogická fakulta; Irena Smetáčková, Veronika Pavlas Martanová, Veronika Francová, Ida Viktorová, Helena Franke, Anna Páchová)
* TRAUMA v dětství a adolescenci - Průvodce pro pedagogy, (Národní ústav duševního zdraví; Pavla Doležalová, Barbora Orlíková, Ladislav Kážmer, Barbora Drbohlavová, Ladislav Csémy)
* Třída v pohodě aneb aktivity pro podporu dobrých vztahů mezi žáky, (ESF v ČR, EU, MŠMT, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, SCIO; Radka Šmejkalová, Kateřina Schmidová)
* TVOŘIVOST (nejen) jako prevence rizikového chování, (Univerzita Palackého v Olomouci; Martin Dominik Polínek)
* UČITEL jako spolutvůrce inkluzivní školy: Vzdělávání žáků s potřebou podpory z důvodu odlišných kulturních a životních podmínek, (Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích; Miroslav Procházka, Miluše Vítečková a kol.)
* Úvod do sociální pedagogiky, (Masarykova univerzita Brno; Dana Knotová a kol.)
* Volný čas dětí a mládeže: zábava, odpočinek a příležitost pro rozvoj, (Univerzita Palackého v Olomouci; Zdeněk Hamřík)
* Vstřícné prostředí a vztahy ve škole a jejich vliv na průběh a výsledky vzdělávání, (Česká školní inspekce; kolektiv autorů)
* Vybraná témata vychovatelské praxe, (NÚV, KA 1. LF UK Praha; Jan Žufníček, Pavel Dosoudil, Pavla Skasková, Veronika Pavlas Martanová, Jan Soukup, Tereza Polesná, Božena Lányová, Jiří Pilař)
* Výukové případové studie - podpora klíčových kompetencí v pregraduální přípravě pedagogů, (Univerzita Palackého Olomouc; Nábělková, Jitka)
* Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele, (Česká školní inspekce; kolektiv autorů)
* Wellbeing ve škole (Wolters Kluwer - Řízení školy; kolektiv autorů)
* Wellbeing ve škole: Jak na pozitivní přístup k učení i k životu, (Partnerství pro vzdělávání 2030+, z. ú.; Lenka Felcmanová)
* Wellbeing ve vzdělávání - Analýza vybraných zahraničních vzdělávacích systémů, (Stálá konference asociací ve vzdělávání, z.s. v rámci Partnerství pro vzdělávání 2030+; Kateřina Novotná)
* Základy prevence kriminality pro pedagogické pracovníky, (Univerzita Karlova v Praze; Štefunková, M., & Šejvl, J. (Eds.)
* Zážitková pedagogika - zdroj inspirace v edukační praxi, (Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA; Markéta Šauerová, Václav Hošek a kol.)
* Zdravý životní styl, (Katedra pedagogiky, Univerzita Karlova v Praze; Michal Zvírotský)
* Žáci-cizinci ve školní třídě, (Univerzita Karlova — Pedagogická fakulta; Yvona Kostelecká, Richard Braun, Jiří Hasman, Kateřina Machovcová, Jakub Pivarč, Zuzana Hadj-Moussová, David Hána)