| Rizikové faktory | Protektivní faktory |
| * nízký sociokulturní status rodiny, chudoba, osobnostní patologie rodičů, alkoholismus | * celková atmosféra školy – budování respektu ke druhým, rozvoj empatie a přiměřené asertivity |
| * krajní výchova v rodině (úplná absence kontroly či naopak příliš autoritativní výchova) | * podpora rodiny, doporučení odborných kontaktů pro rodiče k řešení problémů |
| * snížený intelekt dítěte, snížená schopnost kontrolovat chování, impulzivita, ADHD | * znalosti copingových strategií pro vyrovnávání se s psychickou zátěží, schopnost kontroly impulsivity a agrese |
| * prožité nezpracované trauma (úmrtí blízké osoby, vyhrocený rozvod rodičů, zkušenost s týráním a zneužitím dítěte či jeho blízké osoby) | * nabídka odborné psychoterapeutické pomoci potřebným, informace pro děti o dostupných službách (telefonická linka důvěry, školní psycholog apod.) |
| * nadměrné sledování pornografie nebo videí s agresivním sexuálním obsahem | * dospělí upozorňují na nereálnost pornografie, kvalitní partnerský vztah je akcentován jako cenná hodnota |
| * neuvěření či zlehčování výpovědi dítěte při oznámení sexuálního zneužití (přes 90 % oznámení bývá pravdivých) | * rozvoj individuálních vlastností ohrožených jedinců, podpora sebevědomí žáka a důvěryhodných vztahů s pedagogy |
| * neznalost a neinformovanost o používání ochrany - kondomů, antikoncepce apod. | * praktické znalosti o používání ochrany, např. kondomů a antikoncepce – kde je žák může sehnat, jak se používají… |
| * naivita, přílišná důvěřivost, či naopak sklony k manipulativnímu chování a dominanci | * dovednosti v „umění říkat NE“, znalost vlastních hranic a schopnost vymezení se, zdravý respekt k ostatním |
| * tabuizace sexu (vytváření představy, že sex je něco, o čem se mezi slušnými lidmi nikdy nemluví) | * dítě zná základními sexuálními pojmy, dokáže rozeznat hlavní nebezpečí a formy ochrany, v případě potřeby se svěří dospělé osobě |
| * odcizení v kolektivu, nedostatek kvalitních sociálních vztahů v přirozeném okolí dítěte | * podpora vrstevnických vztahů, pozitivní volnočasové aktivity |
