Rizikové faktory |
Protektivní faktory |
* nízký sociokulturní status rodiny, chudoba, osobnostní patologie rodičů, alkoholismus |
* celková atmosféra školy – budování respektu ke druhým, rozvoj empatie a přiměřené asertivity |
* krajní výchova v rodině (úplná absence kontroly či naopak příliš autoritativní výchova) |
* podpora rodiny, doporučení odborných kontaktů pro rodiče k řešení problémů |
* snížený intelekt dítěte, snížená schopnost kontrolovat chování, impulzivita, ADHD |
* znalosti copingových strategií pro vyrovnávání se s psychickou zátěží, schopnost kontroly impulsivity a agrese |
* prožité nezpracované trauma (úmrtí blízké osoby, vyhrocený rozvod rodičů, zkušenost s týráním a zneužitím dítěte či jeho blízké osoby) |
* nabídka odborné psychoterapeutické pomoci potřebným, informace pro děti o dostupných službách (telefonická linka důvěry, školní psycholog apod.) |
* nadměrné sledování pornografie nebo videí s agresivním sexuálním obsahem |
* dospělí upozorňují na nereálnost pornografie, kvalitní partnerský vztah je akcentován jako cenná hodnota |
* neuvěření či zlehčování výpovědi dítěte při oznámení sexuálního zneužití (přes 90 % oznámení bývá pravdivých) |
* rozvoj individuálních vlastností ohrožených jedinců, podpora sebevědomí žáka a důvěryhodných vztahů s pedagogy |
* neznalost a neinformovanost o používání ochrany - kondomů, antikoncepce apod. |
* praktické znalosti o používání ochrany, např. kondomů a antikoncepce – kde je žák může sehnat, jak se používají… |
* naivita, přílišná důvěřivost, či naopak sklony k manipulativnímu chování a dominanci |
* dovednosti v „umění říkat NE“, znalost vlastních hranic a schopnost vymezení se, zdravý respekt k ostatním |
* tabuizace sexu (vytváření představy, že sex je něco, o čem se mezi slušnými lidmi nikdy nemluví) |
* dítě zná základními sexuálními pojmy, dokáže rozeznat hlavní nebezpečí a formy ochrany, v případě potřeby se svěří dospělé osobě |
* odcizení v kolektivu, nedostatek kvalitních sociálních vztahů v přirozeném okolí dítěte |
* podpora vrstevnických vztahů, pozitivní volnočasové aktivity |