| Rizikové faktory | Protektivní faktory |
| * Důraz na ideální vzhled a dokonalou postavu, zaměření na vzhled a štíhlost ve společnosti a jeho propagace | * Pozitivní sebepřijetí (self-concept), psychická odolnost, stabilita |
| * Zvýšená sebekritičnost, nejistota, zvýšená citlivost na kritiku od druhých, srovnávání s druhými | * Dovednosti adaptivních copingových strategií pro vyrovávání se s psychickou zátěží |
| * Úzkostnost | * Dovednosti zvládání negativních emocí |
| * Perfekcionismus (navenek může jít o vzorného žáka) | * Sociální dovednosti |
| * Puritánství, asketismus, sebetrestající chování | * Dovednost kritického myšlení |
| * Emoční labilita, nezdrženlivost, impulsivita v případě bulimie a psychogenního přejídání | * Potizivní vzory ve škole ve vztahu k jídlu a jídelnímu chování |
| * Nadměrně vysoká očekávání a kritičnost v rodině a ve škole | * Sportovní aktivity zaměřeny spíše na zlepšování kondice a radost z pohybu, než na výkon |
| * PPP v rodině | * Evidence-based prevetivní programy |
| * Experimentování s dietami v dospívání (predikuje vyšší nárůst váhy v budoucnosti) | * Včasná intervence |
| Zvýšené zaujetí jídelníčkem a “zdravou” stravou na úkor ostatních zájmů | * Celková atmosféra školy (žáci mají důvěru k učitelům, respekující přístup učitelů k žákům) |
| * Neodborně vedené prevetivní programy proti obezitě či zaměřené na zdravý životní styl, které vedou žáky k přehanému se zabývání stravou, počítáním kalorií, zdůrazňováním váhy a postavy |
