Proces hodnocení kvality programu

Proces hodnocení kvality programu

Hodnocení probíhá prostřednictvím rozhovoru a analýzy podkladových materiálů, které organizace zašle předem. Vychází se také z informací, které jsou k dispozici na webových stránkách realizátora. V některých případech může být součástí posouzení i návštěva programu.

Požadované dokumenty zahrnují zejména:

  • Metodiku programu (přesný popis toho, co, jak a proč se v programu dělá)
  • Vzor smlouvy se školou (objednávka programu, kontrakt)
  • Seznam pracovníků a lektorů, organizační strukturu (tzv. organogram), doložení kvalifikace vedoucích pracovníků
  • Smlouvu se supervizorem, jeho kvalifikaci a zápis ze supervize (nebo čestné prohlášení řídícího pracovníka o její realizaci)
  • Zprávy o sledování efektivity programu (např. závěry z evaluace programů)

Témata rozhovoru obsahují zejména:

  1. Teoretické ukotvení programu
  2. Princip ovlivnění hlavních rizikových a protektivních faktorů
  3. Popis intervencí a metod práce (co a jakým způsobem v programu organizace dělá z hlediska obsahu i formy, aby to vedlo k pozitivní změně u cílové skupiny)
  4. Očekávané změny u žáků, cíle a výstupy programu (znalosti, kompetence, postoje)
  5. Způsoby hodnocení efektivity programu a dosahování stanovených cílů
  6. Vymezení cílové skupiny a odpovídající úrovně prevence
  7. Vymezení, co případně předchází selektivní a indikované prevenci (pokud je nabízena)
  8. Popis komunikace se školou (klienty) před programem a po programu (popis zprávy z realizace programu, pokud je zpracovávána)
  9. Obsah uzavírané písemné dohody (typ prevence, cíle programu, rozsah, postup při nedodržení dohody, ukončení/změna dohody)
  10. Do jaké míry program usiluje o aktivní zapojení účastníků, je interaktivní, využívá různé formy práce
  11. Komplexnost preventivních aktivit
  12. Struktura organizace, kompetence jednotlivých pozic a odborné vedení pracovníka zodpovědného za kvalitu programů
  13. Kvalifikace lektorů odpovídající úrovni prevence (vzdělání, výcvik, praxe v práci s cílovou skupinou)
  14. Mechanismy zajištění a zvyšování kvality poskytované prevence (intervize, supervize, metodické vedení, evaluace apod.)