Hodnocení probíhá prostřednictvím rozhovoru a analýzy podkladových materiálů, které organizace zašle předem. Vychází se také z informací, které jsou k dispozici na webových stránkách realizátora. V některých případech může být součástí posouzení i návštěva programu.
Požadované dokumenty zahrnují zejména:
- Metodiku programu (přesný popis toho, co, jak a proč se v programu dělá)
- Vzor smlouvy se školou (objednávka programu, kontrakt)
- Seznam pracovníků a lektorů, organizační strukturu (tzv. organogram), doložení kvalifikace vedoucích pracovníků
- Smlouvu se supervizorem, jeho kvalifikaci a zápis ze supervize (nebo čestné prohlášení řídícího pracovníka o její realizaci)
- Zprávy o sledování efektivity programu (např. závěry z evaluace programů)
Témata rozhovoru obsahují zejména:
- Teoretické ukotvení programu
- Princip ovlivnění hlavních rizikových a protektivních faktorů
- Popis intervencí a metod práce (co a jakým způsobem v programu organizace dělá z hlediska obsahu i formy, aby to vedlo k pozitivní změně u cílové skupiny)
- Očekávané změny u žáků, cíle a výstupy programu (znalosti, kompetence, postoje)
- Způsoby hodnocení efektivity programu a dosahování stanovených cílů
- Vymezení cílové skupiny a odpovídající úrovně prevence
- Vymezení, co případně předchází selektivní a indikované prevenci (pokud je nabízena)
- Popis komunikace se školou (klienty) před programem a po programu (popis zprávy z realizace programu, pokud je zpracovávána)
- Obsah uzavírané písemné dohody (typ prevence, cíle programu, rozsah, postup při nedodržení dohody, ukončení/změna dohody)
- Do jaké míry program usiluje o aktivní zapojení účastníků, je interaktivní, využívá různé formy práce
- Komplexnost preventivních aktivit
- Struktura organizace, kompetence jednotlivých pozic a odborné vedení pracovníka zodpovědného za kvalitu programů
- Kvalifikace lektorů odpovídající úrovni prevence (vzdělání, výcvik, praxe v práci s cílovou skupinou)
- Mechanismy zajištění a zvyšování kvality poskytované prevence (intervize, supervize, metodické vedení, evaluace apod.)