Chyba a její místo v životě, v učení a ve škole
Tato kniha představuje pokus o vytvoření uceleného přehledu teoretických poznatků vztahujících se k tématu chyby, a to od terminologického ukotvení a popisu chyby jako součásti procesu učení, přes její vymezení v rámci edukační reality, až po vymezení významu a hodnoty chyby pro člověka. Autorka se přitom opírá o výzkumy světových odborníků zejména z oblasti psychologie a pedagogiky. Pro komplexnější náhled jsou však doplněny i poznatky z dalších oborů. Chybu můžeme vnímat dvěma způsoby, jako náš neúspěch, nebo jako příležitost k růstu. V každém případě jsou chyby přirozenou součástí našich životů, a proto je výhodnější naučit se s nimi pracovat jako s příležitostmi. Lidskou přirozeností je chyby v procesu učení využívat a škola by tento přirozený proces měla podporovat a rozvíjet. Ne ho tlumit nástroji vnější motivace. Jak by mělo vypadat školní prostředí, v němž budou chyby efektivně využívány? Odpověď není snadná. Teoretická východiska i praktické příklady pro každodenní činnost učitele i jakéhokoli vychovatele naleznete v této knize. Zároveň však knihou upozorňujeme na hlubší problémy, které si žádají komplexní systémové změny.
Více informací na stránkách nakladatelství Aleš Čeněk (vydavatel Univerzita Palackého v Olomouci)