Knihovna - Pro pedagogy - Vztahy a nástrahy ve školní třídě
Category: Pro pedagogy
ISBN: 9788074963919
Year: 2018

Začlenění a akceptace žáků s SVP v rámci školní třídy s sebou může přinášet různá, často těžko předvídatelná úskalí. Úspěšné začlenění těchto žáků je pravděpodobnější, pokud učitel při výchovně-vzdělávacím procesu nepodceňuje práci se skupinou, její dynamikou a vztahovou rovinou. Této problematice je věnována i naše publikace, která se věnuje třídě jako sociální skupině s akcentem na začlenění žáků s SVP, žáků se sociálním či kulturním znevýhodněním a s tím souvisejícím problémem prevence rasismu a xenofobie.

Obsah:
1. Vztahy ve třídě s akcentem na děti s SVP - Předkládaný text se zaměřuje na základní teze tzv. společného vzdělávání v kontextu školní třídy. Pokouší se představit zákonitosti třídy jako sociální skupiny. Obě tyto problematiky souvisí s vnímáním heterogenity, pokud nedojde k jejich propojení, stává se obtížným i začlenění žáka s potřebou podpůrných opatření do školního kolektivu. Sociální klima třídy netvoří pouze žák se speciálně vzdělávacími potřebami, ale i děti intaktní. Důležitým spolutvůrcem klimatu je učitel ve spolupráci s asistentem pedagoga, jejichž postoje a přístup mohou k začlenění takového žáka přispívat.
2. Žák se sociálním nebo kulturním znevýhodněním ve školní třídě - Příspěvek se snaží nahlédnout na problematiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nezdravotního charakteru – těch, u nichž do vzdělávání vstupuje sociální nebo kulturní znevýhodnění, odlišné životní a jiné kulturní podmínky. Přináší základní orientaci v problematice i typy pro vlastní práci.
3. Prevence rasismu a xenofobie - Příspěvek se snaží uchopit téma prevence rasismu a xenofobie. Jedná se o potřebnou, ale citlivou problematiku, často související s otevíráním argumentačního a konfrontačního prostoru. Text hledá oporu v kurikulárních dokumentech, zákonech i metodických pokynech. Snaží se odhalit teoretickou základnu, jejíž znalost je nutná pro preventivní práci, a přináší i tipy na techniky, které toto téma pojímají interaktivně.

Více informacví na stránkách Knihy Dobrovský

Knižní tip

To by se učiteli stát nemělo

To by se učiteli stát nemělo

by Robert Čapek, Jiří Karen, Filip Šimeček