Webinář "(Sebe)koučování jako součást stylu práce pedagoga"

Webinář "(Sebe)koučování jako součást stylu práce pedagoga"

čtvrtek, 27. 5. 2021

-

Webináře

NPI ČR (dříve NIDV) zve na dvoudenní webinář "(Sebe)koučování jako součást stylu práce pedagoga".

Webinář proběhne ve dnech 27. května 2021 a 28. května 2021, vždy 8.00 - 15.00 hod.

Anotace:

I. Základní vhled do koučování (4 hodiny)
- Koučovat znamená vytvářet podmínky pro učení (se) a růst, s možností využít jej pro aktivní řešení.
- Jak koučování může pomoci nalézt vnitřní motivaci. Úcta a sebeúcta, seberealizace v kontextu Maslowovy pyramidy potřeb.
- Přínosy koučování (lepší schopnost učit se, radost z učení, lepší vztahy ve třídě, prostor pro tvůrčí myšlení, lepší využití schopností a dovedností žáků i svých, vyšší adaptabilita vůči změnám). Vlastnosti kouče.
- Učitel–kouč je partner k diskuzi, facilitátor, poradce, člověk, podporuje vnímání reality.
- Co je výsledkem koučování? Důvěra ve vlastní schopnosti, vnitřní motivace, vedení dětí k odpovědnosti. Odpovědnost vzniká tam, kde máme možnost volby (namísto příkazů, v případě neúspěchu se může dostavit odpor k další činnosti), pochopení a aktivita.
- Orientace na vnímání reality – kontrolovat mohu pouze to, co vnímám - zaměření na pozorování, naslouchání, jak získávat relevantní informace, určit, co je důležité, poznání sebe samých, uvědomění si, jak vlastní emoce narušují vnímání reality, jak pracovat s vlastní (negativní) emocí.
- Emocionální inteligence – důležitá pro pracovní úspěch a vztahy s druhými, škola představuje ideální prostředí pro vytváření a rozvoj emocionální inteligence, která se může realizovat při hrách, interaktivních cvičeních a skrze koučování. Jak prostřednictvím koučování pomoci dětem posílit sebevědomí a zlepšit sociální dovednosti.

II. Přístupy ke koučování zaměřené na řešení (4 hodiny)
- Zaměřeno na podporu vztahu se žáky a druhými lidmi, inspirace, na preferovanou budoucnost, zdroje.
- Vydefinování problému (nechuť komunikovat jako příčina, nedostatečné komunikativní dovednosti dítěte jako příznak – problémy lze řešit pouze na hlubší úrovni, než na které se projevují). Jakou dovednost potřebuje dítě získat? Jak pracovat s problémy dětí tvořivě a hravě, na spolupráci zaměřeným způsobem (např. při vyrušování, chození po třídě, drzost, zlobení, provokování, přílišná hlučnost apod.). Modelové situace a praktický nácvik.

III. Koučování jako komunikační nástroj (4 hodiny)
- Umění pokládat efektivní otázky namísto instruování a přikazování.
- Žák reaguje na otázku učitele „Dáváš pozor, proč nedáváš pozor?“ většinou defenzivně s obrannou reakcí. Otevřené otázky namísto uzavřených (nenutí zamyslet se), co, kdy, kolik namísto PROČ a JAK, principy aktivního naslouchání, práce s hlasem, řeč těla, zpětná reflexe, práce s vlastní emocí a s hodnotící reakcí na projevy žáků (projekce a přenos), zpětná vazba, pochvala a ocenění.
- Kladení otázek a nalézání řešení problému. Cíl – prověření reality – možnosti a alternativní strategie – volba: co, kdy, kdo a jaká je vůle. Modelové situace, práce s kazuistikami, praktický nácvik dovedností.

IV. Koučování týmu (4 hodiny )
- Jak dosáhnout participace, zapojení, sdílení odpovědnosti, uspokojení z práce a přispět tak k lepší výkonnosti ve třídě. Dohoda na společných cílech týmu, základní pravidla a principy fungování týmu. Oceňování, přijímání pozitivní zpětné vazby, humor a zábava jako zdroj kreativity, schopnosti řešit problémy, spolupráce, komunikace, zájem, zvídavost, vyhledávání očního kontaktu, kladení doplňujících otázek, starost o druhé a jak si o ní promluvit. Kroky vedoucí ke změně. Způsoby sdělování a přijímání kritických připomínek (konstruktivní kritika vs. zraňující).

Více informací a přihlášení na stránkách NPI ČR (NIDV) ZDE