Pozitivní podpora změny chování v prostředí školy
Zdroj: odborný časopis e-Pedagogium 24/3
Autoři: Radka Hájková, Justýna Dočkalová, Irena Plevová, Lucie Glaser, Katedra psychologie a patopsychologie, Pedagogická fakulta, UP v Olomouci
Článek se zaměřuje na vysvětlení pojmu - Pozitivní podpora změny chování (Positive Behaviour Support, PBS/PBIS), který je na našem území zatím nový. V rámci zavádění tohoto přístupu do českých škol jsme navrhli kurz, jehož struktura je v článku popsána, zejména se pak zaměřujeme na vysvětlení principů využití proaktivních strategií, které mohou vést k trvalé změně nežádoucího chování u žáků. Čtenář by měl být schopen na konci textu popsat souvislosti mezi PBS a aplikovanou behaviorální analýzou (ABA), měl by umět shrnout základní behaviorální principy, které lze ve výuce využít pro eliminaci náročného chování, popsat různé funkce chování a vědět o existenci nástrojů na sběr dat o daném náročném chování. Hlavním cílem článku je podpoření využití přístupu PBS v edukační realitě běžných i speciálních škol na našem území.
Plné znění článku na stránkách odborného časopisu e-Pedagogium 24/3 ZDE