Seminář "Práce s problémem ve třídě (intervence)"

Seminář "Práce s problémem ve třídě (intervence)"

Pátek, 27. 5. 2022 at 9:00 - 16:00

Praha

Semináře, přednášky, workshopy

Vzdělávací agentura Descartes zve na seminář "Práce s problémem ve třídě (intervence)".

Seminář se uskuteční v Praze, konkrétní místo konání bude upřesněno.

Obsah akce:
Seminář se zabývá možnostmi práce v takových třídních kolektivech, kde se již nějaký problém vyskytl resp. možnými postupy řešení těchto problémů.

Z hlediska procesu: prevence – diagnostika – řešení se zde tedy budeme zabývat částí poslední - a to pokusem o řešení nějakého problému ve třídním kolektivu, který negativně ovlivňuje ostatní žáky, celkovou atmosféru ve třídě, učitele působící v této třídě a konečně výuku, která zde může být poté velmi náročná. Tento typ práce minimalizace potíží v kolektivu můžeme také nazvat prevencí sekundární, kdy se již nějaký projev rizikového chování ve třídě vyskytl a my se snažíme o jeho včasný záchyt (diagnostiku), řešení a následovnou snahu o minimalizaci pokračování či opakování toho sociálně patologického chování.

Typů problémů ve třídě může být více, nejčastěji je to však nedostatečná schopnost komunikace, spolupráce a soudržnosti žáků ve třídě (kolektiv rozdělen na několik mezi sebou příliš nekomunikujících či přímo vycházejících skupin), ignorance, vyčlenění či ostrakizace nějakého žáka nebo více žáků, výskyt nepřátelského resp. agresivního chování, projevy šikany či útoků v kyberprostoru, nedostatečný respekt k většině učitelů, výrazný posun hodnot v myšlení či chování žáků v negativním slova smyslu, ztížená či zcela znemožněna možnost adekvátně zde učit nebo jiné projevy rizikového chování (zneužití omamných a psychotropních látek ve škole, manipulace a krádeže majetku žáků či školy a jiné).

Seminář obsahuje jednak teoretická východiska intervenční práce se třídou, na straně druhé budou účastníci interaktivní formou seznámeni s názornými ukázkami konkrétních aktivit – na vlastní kůži si vyzkouší některé techniky, přímo použitelné při práci s problematickým kolektivem.

Práce s problémem ve třídě by měla mít předem stanovené, reálně dosažitelné cíle, materiální podmínky (adekvátní čas, dobu a místo, tzn. kdy, jak dlouho a kde), personální obsazení (s kým) a především konkrétní strukturu, kterou je dobré téměř vždy dodržovat. Věnovat se také budeme samozřejmě faktory, které efektivitu práce se třídou podporují, ale také faktory, které mohou tuto práci komplikovat a narušovat.

Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.

Více informací a přihlášení na stránkách agentury Descartes ZDE